Sare si zapada: este necesar sa punem sare pe zapada?

Atunci cand iarna se instaleaza si temperaturile scad vertiginos, curatarea zapezii de pe drumuri si din spatiile publice devine o preocupare majora pentru a asigura siguranta si mobilitatea. O metoda folosita in mod obisnuit pentru a contracara efectele nocive ale zapezii si ghetii este imprastierea de sare. Sararea suprafetelor acoperite de zapada este o practica larg raspandita care are ca scop prevenirea formarii ghetii si facilitarea eliberarii benzilor de circulatie.

Zapada s-a intors si raspanditorii de sare se pot intoarce la treaba. Ca regula generala, sararea trotuarelor cu sare uscata de clorura de sodiu sau cu suspensie de sare este o masura preventiva eficienta. Sarea scade temperatura de inghet. Atunci cand temperatura scade sub 0°C, apa sarata ramane lichida. Acest amestec umezeste zapada care cade si o face sa se topeasca. Aceasta tehnica poate fi utilizata pana la temperaturi ambiante de aproximativ -10°C. Sub aceasta temperatura, clorura de sodiu nu mai este eficienta si trebuie folosita clorura de calciu. Clorura de calciu topeste zapada la temperaturi de pana la -15°C.

Ghice ce mai avem pentru tine?  Ce este un rau atmosferic?

De ce saram zapada?

Scopul principal al sarii zapezii este de a preveni formarea ghetii pe drumuri si pe suprafetele publice. Atunci cand se aplica sare, aceasta scade punctul de inghet al apei, facand mai dificila solidificarea zapezii si a ghetii. Prin ruperea legaturii dintre gheata si suprafata drumului, sarea faciliteaza degivrarea si imbunatateste tractiunea vehiculelor, reducand astfel riscul de accidente.

De ce ar trebui sa fie sarate drumurile pentru a topi zapada?

Sararea drumurilor pentru a topi zapada se bazeaza pe proprietatile chimice ale sarii, in general sub forma de clorura de sodiu. Sarea scade punctul de inghet al apei, impiedicand astfel formarea ghetii. Atunci cand este aplicata pe zapada sau gheata, sarea interactioneaza cu stratul subtire de apa topita de la suprafata, formand o solutie de sare. Aceasta solutie are un punct de inghet mai scazut decat apa pura, ceea ce topeste gheata deja prezenta si impiedica formarea de noi straturi de gheata. In plus, sarea actioneaza ca agent de degivrare prin reducerea frecarii dintre suprafata drumului si gheata, imbunatatind astfel tractiunea vehiculului. Desi sararea drumurilor este o metoda eficienta de asigurare a sigurantei rutiere in timpul iernii, aceasta ridica probleme de mediu din cauza efectelor sale asupra ecosistemelor si infrastructurii.

Ghice ce mai avem pentru tine?  De ce nu cad norii?

Cand ar trebui sa se aplice sare atunci cand ninge?

Aplicarea de sare pe drumuri atunci cand ninge depinde de o serie de factori, inclusiv de temperatura, de tipul de precipitatii si de intensitatea zapezii. In general, sarea este adesea folosita inainte sau la inceputul unei furtuni de zapada pentru a preveni formarea de gheata pe suprafata drumului. De asemenea, aceasta poate fi aplicata in timpul furtunii pentru a ajuta la reducerea acumularii de zapada si pentru a mentine conditii de conducere mai sigure. Eficacitatea sarii depinde de conditiile meteorologice. La temperaturi foarte scazute, sarea poate fi mai putin eficienta si pot fi utilizati in plus alti agenti de degivrare sau metode de deszapezire. Ca regula generala, imprastierea sarii este planificata si coordonata de autoritatile de intretinere a drumurilor pentru a minimiza riscurile asociate cu zapada si gheata, tinand cont in acelasi timp de considerentele de mediu.

De ce sarea topeste gheata?

Sarea topeste gheata prin modificarea proprietatilor fizice ale apei si prin scaderea punctului de inghet al acesteia. Sarea, cel mai adesea sub forma de clorura de sodiu (NaCl), se dizolva in apa pentru a forma o solutie de sare. Aceasta solutie are un punct de inghet mai mic decat apa pura. Atunci cand sarea este imprastiata pe gheata, incepe sa se dizolve in stratul subtire de apa de la suprafata ghetii, formand o solutie de sare. Aceasta solutie are un punct de inghet mai scazut decat apa pura, in general in jur de -6°C (21°F) pentru o concentratie tipica de sare de drum. Ca urmare, gheata existenta incepe sa se topeasca, chiar daca temperatura ambianta este sub 0°C. Mai mult, prezenta sarii in apa impiedica formarea de noi structuri de gheata, ceea ce ajuta la mentinerea unei suprafete mai putin alunecoase.

Ghice ce mai avem pentru tine?  Cum au schimbat oamenii ecosistemul peștilor de apă dulce?

 

Sursa: https://www.caminteresse.fr/environnement/sel-et-neige-est-ce-necessaire-de-mettre-du-sel-sur-la-neige-1163807/

Biciclete pentru toata familia pe https://bicicleta.ro/: pentru copii, dame, MTB, BMX, pliabile, electrice si chiar biciclete fitness.

You might also like

Comments are closed.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. AcceptRead More